lørdag 2. mai 2009

siste blikk på Nicaragua før hjemreisen.....

nå er det 3 timer til bussen kommer å henter oss til flyplassen- vi skal faktisk dra hjem til Norge!!!!

den siste tiden har gått så utrolig fort. etter påskeferien har tiden bare fløyet- ny foreleser, mona lisa, som er en veldig flink og søt dame som jeg har lært masse av. så har det vært veiledninger på oppgaven, og nilesing til eksamen! jeg har liksom hele tiden målt tiden etter hvor lenge det er til eksamen, og at det da er enda litt tid igjen til vi skal dra- men plutselig- virkelig plutselig, så var eksamen der!!!!!!! og så rett etterpå kom avskjedsfesten, og så begynte folk å dra, og nå skal jeg dra.......

eksamensdagen var som en tur tilbake til første tentamensdag i 8. klasse- jeg har jo aldri hatt skoleeksamen på høyskolen, og det å skulle sitte i 4 timer å skrie ped skremte meg igrunn... med en utrolig vid problemstilling om synlig gjøring og anerkjennelse av kulturelt og språklig mangfold i bhg, og formaningene til mona lisa om å "begrepsavlare alt" ble dette en kamp mot klokka som edte i skikkelig skrivekrampe;) men gjort er gjort og nå er det over uten at jeg har noen formening om hvordan det gikk.

senere på kvelden var det tid for den store avskjedsfesten på iguana. etter og ha brukt timer på å skifte frem og tilbake mellom antrekk- skal si jeg er driiiiiiiiiit lei av klærne mine her nede- og å alltid svette med en gang jeg tar de på- fant jeg et antrekk og vi tok husbilde- og så skiftet jeg igjen;) har jo fått sydd en del kjoler her nede, men i dag var virkelig ikke dagen!

men festen fortseter og det blir en helt knall kveld=) taler og grining og drikking og MYE dansing. masse pene svette mennesker;)

nå når alt dette er slutt har folk begynt å dra- utrolig trist å stå tidlig opp og sende av gårde halve gjengen fra iguana...... og vi er neste man til å gå......

tiden i nicaragua har vært en herlig reise nå når jeg ser tilbake på den. jeg har opplevd gode ting med flotte mennesker, og de dårlige opplevelsene har bare knyttet oss ennå nærere sammen- jeg vet jeg har nye venner jeg kommer til å beholde hele livet:)

det tristeste med å dra herfra er å skilles fra folka- og at vi nå skal ut av den bobla som har vært vår verden i 3 mnd. sonia- husmor, er vel den jeg kommer til å savne aller mest. jeg kunne ikke ha fått en bedre nica-mama enn henne, utrolig snill og kjærlig samtidig som hun er streng og konsekvent. hun passer veldig godt på oss og er en god spansklærer, og like god norsk elev;) hun lager "avregrøtt" til oss på eksamensdagen, og brettet hjerter av laknene våre når vi hadde det litt vanskelig- og hun er så koselig å sitte å prate med utover sene kvelder (altså 2300 som er tid for å slukke lyset i huset). stakkar sonia har måttet slite med oss i 3 mnd. hun blir helt klart den vanskeligste å si hade til............ en gang skal hun komme til norge:)

nå er det 2 timer til bussen kommer. har pakket ferdig- alle klærne, noen vesker , litt suvernirer, et par hengekøyer og 13 par sko i den røde kofferten:) en siste runde rundt i huset, litt klemmer av de som er igjen og som sitter oppe å venter med oss, og så er vi igang! litt glad vi er 3 studenter og hele familien holte i tillegg til femmerbanden fra vestfold- litt trygt å ha med en politimann fra fredrikstad;)

ses i Norge (håper alle skjønner at dette er skrevet kl 02 om natten og at jeg har vært oppe siden 06;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar